Experti z Česko.Digital a NFNZ mění pohled na zpravodajství a motivují redakce k užití technologií

Jak přilákat lidi ke sledování zpravodajství se rok věnoval projekt Inovace zpravodajského storytellingu, na kterém spolupracovali Nadační fond nezávislé žurnalistiky s expertní dobrovolnickou organizací Česko.Digital. Z roční spolupráce vznikly tři prototypy, které budou zájemcům k dispozici zdarma i s manuálem na instalaci. 

Až třetina Čechů (30 %) se o zpravodajství nezajímá, jak ukázal výzkum Češi a zpravodajství společnosti Median pro NFNZ z roku 2019. O něco horší výsledky potvrdila nová studie z února letošního roku (až 37 %). 

„Mladé generaci tradiční formy zpravodajství nic neříkají. Domnívat se, že s další generací se to změní, je ztráta času,” říká Jiří Kučera, advokát a spoluzakladatel NFNZ, který stál u zrodu projektu. „Lépe informovaný člověk se může kvalifikovaně rozhodovat u voleb,” vysvětluje Kučera důvody, proč se NFNZ do projektu pustilo. 

„V Česko.Digital víme, že technologie mohou razantním způsobem zlepšit přístup k informacím. Potvrdila to i studie Současné trendy v šíření novinářských informací, se kterou za námi nadační fond přišel. Přesto, že jsme původně chtěli uspořádat hackathon, na radu expertů z komunity jsme se vrhli na ideační workshopy, abychom si ověřili hypotézu s cílovými skupinami,“ popisuje začátky projektu jeho support Jindřich Oukropec z Česko.Digital.

Během tříměsíčního cyklu ideačních workshopů se novináři, vývojáři, designéři a marketéři nejprve zamýšleli nad tím, jak se chová běžný nekonzument zpravodajství, kde a jaké informace vyhledává. Podobně rozsáhlá debata o roli technologií v médiích o tolika klíčových hráčích zatím v Česku nemá obdoby.

Následovala virtuální aukce o nejlepší nápad. Vznikly tři návrhy konceptů, které jsme poté realizovali s redakcemi portálů Drbna, ČtiDoma a Apel Plzeň.

Na naše návrhy nám rovněž poskytli zpětnou vazbu odborníci ze společností Google, Seznam, Livesport, Deník N a expertů na technologie z Česko.Digital.  

Témata pod lupou

První inovační nástroj cílí na čtenáře bulvárních médií, kteří zpravodajské weby navštěvují podprůměrně, přesto často touží něco ve svém okolí měnit, být vidět a slyšet. Má za cíl zapojit čtenáře do tvorby zpravodajského obsahu a navrhovat témata, o kterých by se chtěli dozvědět víc. Redakce tak mají možnost zjistit, co jejich čtenáři považují za důležité.

Ve spolupráci s redakcí webu Drbna byla tato aplikace otestována a v nejbližších týdnech bude pro zájemce připravena ke stáhnutí. 

„Témata, která čtenáři navrhli, redaktory Drbny překvapila. Z navržených témat vznikly čtyři články s nadprůměrnou čteností. Přečetlo si je 72 793 čtenářů,” říká Záviš Pexidr, produktový designer, který měl vývoj tohoto prototypu na starosti.

Chatbot Newsie

Pro další skupinu nazvanou Mladí a politicky neangažovaní je sice typické užívání Internetu na denní bázi, ale ten pro ně není zdrojem informací.

Pro ně je určen nástroj Newsie, který jsme vyvíjeli s redakcí Čtidoma.

Jedná se o zábavnou formu zpravodajství založenou na interakci s chatbotem, který dotyčnému vybírá články podle jeho zájmů. Uživatelé sbírají body a formou hry konzumují zpravodajství. 

Aplikace Audiozprávy

Poslední skupina nekonzumentů nazvaná Zcela apatičtí je demotivovaná náročnou četbou a často neví, jak s informacemi naložit. Patří sem i lidé, kteří mají poruchu čtení.

Pro ně je na míru vyrobená služba audiozprávy.

Webová i mobilní aplikace bude dotyčnému uživateli zprávy vybírat podle jeho preferencí, přičemž AI bude text zpráv v reálném čase okamžitě převádět do audioformátu. 

Prototypy Témata pod lupou i Newsie si mohou redakce bezplatně stáhnout a zprovoznit z návodů GitHubu NFNZ. Návod na instalaci aplikace Audiozpráv, která se nyní vyvíjí, dvojici nástrojů doplní zhruba na konci ledna 2022. NFNZ bude rovněž celý rok finančně podporovat technickou podporu udržování nástrojů.

Přehled výsledků celého projektu si můžete prohlédnout zde. Najdete tam i prezentace všech 3 nástrojů, manuál na instalaci i zodpovědné osoby. V případě bližších informací neváhejte napsat na [email protected]

Česko.Digital

Česko.Digital je komunita IT profesionálů, kteří pro-bono pomáhají neziskovým organizacím, samosprávě i státu dělat Česko lepším místem k životu. Od svého založení v květnu 2019 sdružila přes 4000 vývojářů, designérů, projektových a produktových manažerů a marketérů. Více o Česko.Digital na https://cesko.digital.

Nadační fond nezávislé žurnalistiky (NFNZ)

Nadační fond nezávislé žurnalistiky vznikl v roce 2016. Jeho cílem je pluralita a svoboda českých médií pro zajištění základních předpokladů demokratického politického systému a kultivace mediálního prostředí. Podporuje projekty, které se věnují seriózní novinařině, vytváří nástroje, které přispívají ke kultivaci českého mediálního prostředí, a podporuje mediální vzdělávání a boj proti dezinformacím.

Bez nezávislých médií se nemůžeme správně rozhodovat. Podpořte nás.

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejsnadnější použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.