Podpořte nás
Chci odebírat novinky
31. 5. 2023
Tisková zpráva

Nový MediaRating NFNZ zpravodajských webů: Přibyla sekce Junk news, brzy bude s hodnocením pomáhat umělá inteligence

Tisková zpráva

Tisková zpráva, 31. 5. 2023

MediaRating Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky má novou kategorii Junk news, do které spadají kvazi-mediální weby. Zároveň vyšla nová aktualizace MediaRatingu, jehož pomocí NFNZ dlouhodobě sleduje dodržování novinářských standardů v tuzemských redakcích. Poslední vlna se zaměřila na zpravodajské weby, mnoho z nich dle nové metodiky v hodnocení neobstálo.

Metodika MediaRatingu nově řeší vlastnictví médií politicky exponovanými osobnostmi. Demokratický systém stojí na moci zákonodárné, výkonné a soudní – média, která jsou považována za čtvrtý pilíř demokracie a jejího „hlídacího psa“, by podle NFNZ s uvedenými třemi pilíři neměla být přímo propojena.

Pokud je tedy vlastníkem média podle Evidence skutečných majitelů politicky exponovaná osoba, nastává fatální střet zájmů a lze jen těžko hodnotit novinářské standardy. V nové aktualizaci tedy nejsou např. weby z mediálního domu Mafra, tedy iDnes.cz a Lidovky.cz.

Některá média naopak přibyla. Jde například o Voxpot.cz a Drbna.cz. Právě rozšiřování škály hodnocených médií je jedním z dlouhodobých cílů MediaRatingu.

K přehledu konspiračních webů přibyla také sekce Junk news, kam spadají kvazi-média, jejichž základní informační obsah je tvořen tiskovými zprávami a zejména PR články. Jedná se o weby, které často ani nedávají čtenářům najevo, že jejich obsah je složen zásadně z PR textů, naopak se snaží vytvářet dojem, že se jedná o obsah jiného, na trhu již zavedeného média,” uvedl výkonný ředitel NFNZ Petr Orálek. Jako příklad může posloužit web běžící na doméně https://prazsky-denik.cz/, který imituje názvem zaběhlou pražskou mutaci Deníku nakladatelství VLM.

MediaRating se řídí novou metodikou, v budoucnu pomůže i AI

Nová metodika MediaRatingu je volně dostupná na webu projektu a její úpravy reagují na dynamicky se měnící mediální prostředí. Kromě zmíněného vyřazení médií s politicky exponovaným vlastníkem, dává nová metodika větší roli obsahu a práci s ním. „Více například penalizuje špatnou práci se zdroji informací a nedodržování pravidel při přebírání zpráv, více než dříve zohledňuje redakční praxi i práci s agenturními zprávami,” poznamenává Petr Orálek.

Stejně jako v předchozích vlnách MediaRatingu nicméně stále platí, že pro hodnocení je zásadní respektování tří principů, které se považují za základ profesionální novinářské práce: transparentnost média, poctivé nakládání se zdroji a profesionální práce s obsahem.

Články jsou nyní kódovány ručně, brzy by ale mohla pomáhat umělá inteligence. „Je jisté, že umělou inteligenci do tvorby MediaRatingu zapojíme. Dokáže pomoci s obsahovou analýzou nebo díky ní můžeme násobně zvětšit škálu článků, ze kterých v hodnocení vycházíme. MediaRating může výrazně posunout v řadě oblastí, s prvními úkoly by nám myslím mohla pomáhat už v blízké době,” myslí si vedoucí projektu MediaRating Josef Šlerka.

Stejně tak MediaRating připravujeme na to, že bude nutné rozlišovat mezi výstupy, které vytvořil člověk a které umělá inteligence. Přinejmenším by každý článek, na kterém se umělá inteligence podílela, měl být transparentně označený,” dodává.

Které weby v hodnocení obstály a které vypadly?

Weby, které z hodnocení MediaRatingu vypadly, jsou: byznysdenik.cz, nasepraha.cz, nasepravda.cz, prehledne24.cz, zitrek.cz nebo ctidoma.cz. MediaRating se soustředí především na média, která zpravodajsky či názorově pokrývají společensky závažná témata.

Některé weby mají lepší výsledek. Jde například o Denik.cz či Zivotvcesku.cz, které mají nyní známku A-. Významně zároveň vzrostl počet webů, které MediaRating podle nové metodiky zařadil do sekce médií s převzatým obsahem. Příkladem mohou být wn24.cz, pravda24.cz, udalosti247.cz, udalostiextra.cz, plzen.cz a pozitivnizpravy.cz. Jde o weby, které většinu zpráv přebírají z jiných zdrojů a přidaná hodnota redakcí je v nich velmi malá.

V září vyjde aktualizovaný MediaRating tištěných médií a televizí.

O MediaRatingu NFNZ

Projekt NFNZ, který hodnotí důvěryhodnost médií, má za sebou čtyři roky. MediaRating NFNZ je transparentní a nezávislý a široce uznávaný nástroj určený k hodnocení práce redakcí, tj. dodržování základních novinářských standardů a zvyšování mediální gramotnosti čtenářů médií v České republice. Jeho záměrem je poskytnout přehled o tom, jak analyzovaná média zacházejí s informacemi a poskytují je čtenářům, a zároveň je vodítkem pro firmy zadávající inzerci do konkrétních médií. Odlišuje média, pro něž je prioritou výroba obsahu a dodržování novinářských standardů, od těch, kteří jen obsah přebírají, recyklují a snaží se na tom vydělat. MediaRating NFNZ vychází ze tří principů, které považujeme za základ profesionální novinářské práce: transparentnost média, poctivé nakládání se zdroji a profesionální práci s obsahem.

Více o MediaRatingu: www.nfnz.cz/rating-medii/

Více informací poskytne:

Josef Šlerka, Vedoucí projektu MediaRating NFNZ

[email protected], 608 242 218

O NFNZ

Nadační fond nezávislé žurnalistiky (NFNZ) je platforma, jejímž cílem je šířit svobodné, názorově pluralitní a společensky důležité informace. Podporuje svobodnou diskusi o společenských, politických nebo ekonomických tématech a přispívá ke kultivaci veřejného prostoru a otevřenosti naší společnosti. K tomu používá nástroje podpory, ať jednotlivé grantové pobídky určené nezávislým médiím nebo provozuje široce uznávaný mediální projekt MediaRating. NFNZ obhajuje spolupracuje s ostatními mediálními organizacemi doma i v zahraničí. www.nfnz.cz

Více informací poskytne:

Petr Orálek, ředitel Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky

[email protected], 606 738 639

Cookies

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory cookies. Bližší informace o cookies získáte po kliknutí na tlačítko „Detailní nastavení“. Můžete si nastavit, které cookies budeme moci používat nebo nám udělit souhlas s používáním všech cookies kliknutím na tlačítko „Povolit všechny“. Nastavení cookies můžete kdykoliv změnit v zápatí našich webových stránek. Více o ochraně osobních údajů zde.
Pomáhají ke správnému fungování webových stránek a k přístupu k jejich zabezpečeným částem. Použití těchto cookies není možné odmítnout.

Umožňují analyzovat využívání webových stránek jejich návštěvníky, za účelem jejich vylepšování. Pomáhají nám získat informace o metrikách, počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.