Podpořte nás
Chci odebírat novinky
16. 12. 2021
Tisková zpráva

TZ - NFNZ vydává hodnocení televizního zpravodajství

Největším nedostatkem se jeví označování zdrojů zpráv u soukromých televizních stanic. 

16. prosince 2021, Praha - Nadační fond nezávislé žurnalistiky (NFNZ) vydává dlouho očekávané hodnocení důvěryhodnosti televizního zpravodajství v rámci nezávislého projektu Rating NFNZ. Největším nedostatkem se jeví označování zdrojů zpráv u soukromých televizních stanic. 

V rámci projektu Rating byly hodnoceny hlavní zpravodajské pořady České televize, TV Nova, TV Prima, TV Noe a TV Barrandov, tedy televizních stanic, které mají vysílací licence na zpravodajství. U každé stanice byl kódován hlavní zpravodajský pořad v období od srpna do října 2021. 

Emoce do zpráv nepatří

U kategorie Zpravodajské a publicistické žánry musí být pro čtenáře jasně odlišitelné se u kódovaných zpráv nezřídka využívalo podkresové hudby. „Zprávy mají přinášet informace postavené na zdrojích, ne, navíc jaksi mimoděk, dramatizovat či emocionálně zabarvovat událost použitou hudbou,” říká Lenka Waschková Císařová, vedoucí Katedry mediálních studií a žurnalistiky Masarykovy univerzity a spoluautorka kódovací knihy a metodiky Ratingu. 

Rating televizního zpravodajství doplňuje předchozí mediatypy, průběžně hodnocené od července roku 2019. Od té doby Rating ohodnotil 49 zpravodajských webů, 10 tištěných deníků, 8 publicistických webů a 12 publicistických časopisů. 

„Cílem Ratingu je přispět ke kultivaci mediální scény. Mnohé redakce přiměl k pozitivnímu posunu v redakční práci. Redakce začaly uvádět původní zdroj, dodaly kontakty na redaktory a informace o provozovateli, zveřejnily výroční zprávy,” komentuje ředitelka NFNZ Kateřina Hrubešová. „Věříme, že i většina televizních stanic bude postupovat podobně,” dodává. 

V případě zájmu o podrobnější informace prosíme napište nám na [email protected]

O Ratingu NFNZ

Rating NFNZ je transparentní a nezávislý a široce uznávaný nástroj určený k hodnocení práce redakcí, tj. dodržování základních novinářských standardů a zvyšování mediální gramotnosti čtenářů médií v České republice. Jeho záměrem je poskytnout přehled o tom, jak analyzovaná média zacházejí s informacemi a poskytují je čtenářům, a zároveň je vodítkem pro firmy zadávající inzerci do konkrétních médií.

Rating NFNZ vychází ze tří principů, které považujeme za základ profesionální novinářské práce: transparentnost média, poctivé nakládání se zdroji a profesionální práci s obsahem. Z těchto principů vychází metodika Ratingu.

Cookies

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory cookies. Bližší informace o cookies získáte po kliknutí na tlačítko „Detailní nastavení“. Můžete si nastavit, které cookies budeme moci používat nebo nám udělit souhlas s používáním všech cookies kliknutím na tlačítko „Povolit všechny“. Nastavení cookies můžete kdykoliv změnit v zápatí našich webových stránek. Více o ochraně osobních údajů zde.
Pomáhají ke správnému fungování webových stránek a k přístupu k jejich zabezpečeným částem. Použití těchto cookies není možné odmítnout.

Umožňují analyzovat využívání webových stránek jejich návštěvníky, za účelem jejich vylepšování. Pomáhají nám získat informace o metrikách, počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.