Podpořte nás
Chci odebírat novinky
10. 4. 2024
MediaRating
Tisková zpráva

TZ: Mapa médií se rozšiřuje o bulvární a lifestylová online média

Jen malá část z dvaceti osmi sledovaných webů nabízí vlastní obsah.

10. dubna 2024, Praha

Bulvár a lifestyle je důležitou součástí mediální nabídky. Nejen že přitahuje velkou pozornost konzumentů a patří tím pádem k důležitým oblastem mediálního podnikání, ale také utváří představy mnoha občanů o okolním světě. Podle některých studií dokonce více informací o politice čerpají konzumenti z nezpravodajských médií než z těch zpravodajských. Nadační fond nezávislé žurnalistiky se proto v projektu Mapa médií po ekonomických a finančních webech a následně mediálních agregátech a portálech rozhodl zmapovat nabídku bulváru a lifestylu. Projekt si klade za cíl postupně nabídnout informovaný přehled celkové mediální scény v ČR. Upozorňuje tak média na základní problémy v oblasti transparentnosti vlastnictví i obsahu, aby se posilovala celková kvalita a důvěryhodnost médií.

Bulvární média považujeme za méně významná ve srovnání s tradičními zpravodajskými kanály. Jenže právě prostřednictvím bulváru se mnoho lidí dozvídá o dění v zemi i celé společnosti a významně ovlivňuje jejich politické postoje a rozhodování. Je tedy klíčové, abychom rozuměli nejen jejich postavení a roli v informačním ekosystému, ale také dokázali odlišit ty, co jsou transparentní vůči svým čtenářů, od těch, co vzbuzují pochybnosti o své kvalitě," vysvětluje Josef Šlerka, vedoucí projektu Mapy médií.

Výsledných 28 sledovaných webů vychází z metodologie, kdy pro zařazení do Mapy médií je třeba publikace alespoň čtyř článků týdně. Osmnáct webů bylo z hodnocení vynecháno, protože nepublikovaly dostatečný počet článků nutných pro zařazení. U vybraných webů pak projekt podrobně analyzuje vlastnickou a redakční transparentnost, oddělení reklamního obsahu od redakčních textů a podíl převzatého obsahu. Další relevantní weby budou postupně přidávány.

Není překvapivé, že bulvár a lifestyle neoplývá vlastním originálním obsahem. Nicméně že jen osm z dvaceti osmi webů se dostalo alespoň na čtvrtinu vlastního obsahu, to překvapivé již je. Ukazuje se, že diskuze o kvalitě a originalitě obsahu není vyhrazená jen zpravodajským médiím, ale měla by se dotýkat všech oborů žurnalistiky,” říká výkonný ředitel NFNZ David Klimeš.

Jedním z největších problémů, kterým se v současné době mediální prostředí potýká, je neoznačená reklama. Zvláště bannery a reklamní obsah, které jsou prezentovány bez jasného označení, jsou matoucí. Co je však ještě závažnější, stále častěji se setkáváme s případy, kdy ani tzv. PR články nebo komerční spolupráce nejsou řádně označeny. To vede k záměně mezi redakčním a reklamním obsahem, což má dopad na důvěru čtenářů v mediální platformy," dodává Josef Šlerka.

O NFNZ (www.nfnz.cz)

Nadační fond nezávislé žurnalistiky (NFNZ) je platforma, jejímž cílem je šířit svobodné, názorově pluralitní a společensky důležité informace. Podporuje svobodnou diskusi o společenských, politických nebo ekonomických tématech a přispívá ke kultivaci veřejného prostoru a otevřenosti naší společnosti. K tomu používá nástroje podpory, ať jednotlivé grantové pobídky určené nezávislým médiím nebo provozuje široce uznávaný mediální projekt MediaRating. V neposlední řadě NFNZ obhajuje zájmy novinářské obce a spolupracuje s ostatními mediálními organizacemi doma i v zahraničí.

Více informací poskytne:

Pavla Mikešová, projektová manažerka NFNZ

[email protected], 728 631 227

Cookies

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory cookies. Bližší informace o cookies získáte po kliknutí na tlačítko „Detailní nastavení“. Můžete si nastavit, které cookies budeme moci používat nebo nám udělit souhlas s používáním všech cookies kliknutím na tlačítko „Povolit všechny“. Nastavení cookies můžete kdykoliv změnit v zápatí našich webových stránek. Více o ochraně osobních údajů zde.
Pomáhají ke správnému fungování webových stránek a k přístupu k jejich zabezpečeným částem. Použití těchto cookies není možné odmítnout.

Umožňují analyzovat využívání webových stránek jejich návštěvníky, za účelem jejich vylepšování. Pomáhají nám získat informace o metrikách, počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.