Tisková zpráva, 11. září 2025, Praha
Podle hodnocení NFNZ si řada médií zlepšila redakční transparentnost vůči čtenáři doplněním etického kodexu. Na jeho zveřejňování se média sama dohodla v Mediálním desateru. „Dalším výrazným posunem je jasnější oddělení reklamy od redakčního obsahu,” říká vedoucí projektu MediaRating Josef Šlerka. Zlepšení je viditelné i u označování žánrů a rubrik, které se v minulých aktualizacích ukazovalo jako dlouhodobý problém.
V aktualizované metodice MediaRatingu, která byla zveřejněná na začátku letošního roku, došlo k několika změnám: mezi hlavní patří vypuštění kritéria FACTS, dále kontrola přítomnosti etického kodexu redakce či úprava váhy některých stávajících kritérií. Nově se MediaRating soustředí pouze na online média a nehodnotí již tištěné deníky a časopisy. „Rozhodnutí zaměřit se pouze na online média odráží realitu – právě tam dnes lidé konzumují převážnou většinu zpráv. Zároveň v onlinu vydavatelé publikují i texty ze svých tištěných titulů. Naším cílem je, aby metodika držela krok s tímto vývojem a současně poskytovala praktický nástroj pro čtenáře i vydavatele,” říká vedoucí kodérského týmu MediaRating a Mapy médií Klára Tejchman.
„MediaRating není závod. Jeho cílem není určovat vítěze a poražené. Věnuje se tomu, jak média a vydavatelé zachází se základními principy novinařiny a vydavatelské odpovědnosti. Mám proto radost, že vidíme zlepšení,“ říká Josef Šlerka. „Naším cílem není hodnotit názory a ani to, kdo říká pravdu nebo ne. Myslíme si, že transparentnost v oblastech jako uvádění zdrojů a jejich linkování a rovněž i celková transparentnost média dává možnost čtenáři, aby sám věc posoudil,” dodává Šlerka.
O NFNZ (www.nfnz.cz)
Nadační fond nezávislé žurnalistiky (NFNZ) je platforma, jejímž cílem je šířit svobodné, názorově pluralitní a společensky důležité informace. Podporuje svobodnou diskusi o společenských, politických nebo ekonomických tématech a přispívá ke kultivaci veřejného prostoru a otevřenosti naší společnosti. K tomu používá nástroje podpory, ať jednotlivé grantové pobídky určené nezávislým médiím nebo provozuje široce uznávaný mediální projekt MediaRating. V neposlední řadě NFNZ obhajuje zájmy novinářské obce a spolupracuje s ostatními mediálními organizacemi doma i v zahraničí.
Více o MediaRatingu:
Více informací poskytne:
Veronika Vlachová, programová manažerka NFNZ