Podpořte nás
Chci odebírat novinky
TN.cz
B+

TN.cz

Zpět
Jde o internetový zpravodajský portál televize Nova, který je úzce provázaný s relacemi Televizních novin. Důraz klade na video a obrazové zpravodajství, od jara 2021 na webu funguje i živé kontinuální vysílání TN LIVE. (Zdroj: Wikipedia).

Provozovatelem je společnost TV Nova s.r.o. (IČ: 45800456), která spadá pod skupinu CME Media Enterprise, kterou vlastní PPF (IČ: 25099345).

Data pro kódování jsou za období září 2024 až březen 2025. Hodnocení důvěryhodnosti jednotlivých článků média nabízí prostřednictvím rozšíření prohlížeče projekt Verifee.

  • B

    Dostupné informace o majiteli/vydavateli a jeho případný střet zájmů

    Hodnotíme, zda je v daném médiu lehce dohledatelný majitel/vydavatel se všemi kontaktními údaji (vč. sídla a IČO) a zda je vlastník uveden v Evidenci skutečných majitelů. Informace by měly být dostupné přímo na homepage v patičce webu nebo na kontaktní či organizační stránce. V Obchodním rejstříku a Sbírce listin mají být uloženy v řádném termínu všechny základní dokumenty, zejména účetní závěrky. Hodnotíme, zda skutečný majitel média není v konfliktu zájmů.

    Poznámka: Majitel je ve střetu zájmů, protože podniká v oblastech silně regulovaných státem či má vysoký objem obchodu se státem. Články o majiteli zpravidla obsahují informaci o tom, že je vlastníkem média.

  • B

    Dostupné informace o redakci

    Hodnotíme, zda jsou snadno dostupné základní informace o redakci (např. členové kmenové redakce nebo jejich profily). Čtenář by měl snadno najít organizační strukturu redakce média včetně možností, jak jednotlivé redaktory kontaktovat. Ideálně přímo e-mailem nebo alespoň kontaktním formulářem či uvedením redakčního e-mailu. Plné hodnocení je tak možné získat v případě, že je v médiu uvedena tiráž nebo podobný formát se seznamem kmenových členů redakce a kontaktů na ně (e-mail, kontaktní formulář, redakční e-mail). Pokud je článek podepsán zkratkou, mělo by být jasné, jakému autorovi zkratka patří (u online médií nejlépe proklikem na kontakt či profil příslušného redaktora). Dále hodnotíme, zda má dané médium uveřejněný etický kodex.

    Poznámka: Médium nemá uveřejněný etický kodex.

  • A

    Práce se zdroji

    Kritérium zahrnuje tři podkritéria: označování zdrojů, ověřování z více zdrojů a odkazování (prolinkování) na původní zdroj. Výchozí zdroje při přebírání tématu či obsahu by měly být jasně označené – zdroje všech informací jsou tedy jasné a transparentní. Pokud téma článku či obsahu není původní, mělo by to být řečeno v úvodu textu (v prvních dvou odstavcích). V případě on-line médií má být odkaz na původní on-line zdroj řešený prolinkem, pokud je to technicky možné. Prolink není nutný při převzetí agenturního článku nebo tiskové zprávy.
  • C

    Rozlišování žánrů

    Jednotlivé novinářské žánry mají být jasně oddělené, což se týká především zpráv a publicistických formátů (názory, komentáře, glosy, fejetony, “kurzívy”, reportáže, analýzy apod.). MediaRating hodnotí, zda jsou jednotlivé žánry pro čtenáře transparentně rozlišené a zda zprávy neobsahují názorové a komentativní prvky. Kritérium Genres bude hodnoceno ve dvou částech– obsahové a formální. Obsahová složka se zaměřuje na to, zda zpravodajské texty nezahrnují žádné hodnotící komentáře a názorové prvky. Formální složka se pak soustřeďuje na vizuální a strukturované oddělení jednotlivých žánrů, například prostřednictvím jasně definovaných označení rubrik, nadpisů nebo popisků, které pomáhají čtenářům orientovat se v obsahu, což je důležité například při přístupu k textu ze sociálních sítí, kdy čtenář jde přímo na konkrétní text bez klikání navigací.

    Zoufalství obyvatel Jeseníku je na maximu. V obci se pokazilo, co mohlo


    Poznámka: Článek je zařazený v rubrice Domácí. Čánek působí převážně jako zpráva, ale obsahuje komentativní prvky. Např. "Nejen voda. Problémy se na Jeseník od soboty navalily ve velkém. Nejprve přišlo upozornění, aby lidé raději vodu z městského vodovodu nejprve převařili, později už se špatné zprávy jen kupily. Oficiální facebookový účet města je tak plný oznámení o odstavení dodávek plynu, uzavření škol a školek či mostů a lávek."

    Kate nedává rakovině žádnou šanci. S léčbou jí významně pomáhá princ Louis


    Poznámka: Článek je zařazený v rubrice Zpravodajství - Zajímavosti. Článek působí převážně jako zpráva, ale obsahuje komentativní prvky. Např. "Královská rodina je sice modré krve, jsou ale situace, kdy musí jít povinnosti spojené s tímto statusem stranou. Tou situací je právě léčba princezny Kate, která už několik měsíců bojuje s rakovinou. Té ale podle zdroje z blízkého okolí rodiny nedává žádnou šanci. Prozradil, co jí v boji se zákeřnou nemocí pomáhá nejvíce."

    Detaily ze svatby Charlotte Štikové. Veselka málem nebyla


    Poznámka: Článek je zařazený v rubrice Zpravodajství - Zajímavosti. Článek působí spíš jako bulvární a obsahuje komentativní prvky. Např. "Podle maminky Charlotte Štikové Moniky Binias bylo zdárné uspořádání svatby její dcery na vlásku. Na poslední chvíli totiž rodina musela řešit místo svatební hostiny. Vše ale dobře dopadlo. Prozradila také, jaké příjmení nyní Charlotte ponese."

  • C

    Přiměřená důležitost článků, clickbait

    MediaRating v tomto kritériu hodnotí, zda média uměle nezvyšují atraktivitu a důležitost článků. Kritérium obsahuje dvě subkritéria: označování titulků (clickbait) a doprovodný audiovizuální obsah. Titulky mají odrážet skutečný obsah textu – nemají tedy obsahovat falešné informace, nemají být senzační, emotivně zabarvené bez přímého vztahu k tématu a realitě popisované v článku. Také doprovodný audiovizuální obsah u článků nemá být urážlivý nebo zavádějící. Fotografie a videa by měly korespondovat s obsahem článku a přenášet věrohodné informace. Kvalitní fotografie a videa mohou posílit dopad článku tím, že umožní čtenáři lépe porozumět prezentovaným informacím a událostem. Nepřiměřené nebo urážející vizuální prvky, neetické úpravy a montáže fotografií mohou vést ke zkreslení prezentovaných informací.

    Zoufalství obyvatel Jeseníku je na maximu. V obci se pokazilo, co mohlo

    Zákeřný virus krade peníze z platebních karet. V ohrožení jsou lidé s Androidem

    Smrtící virus pronikl do Evropy. Způsobuje šílenou bolest, napadá i mozek


    Poznámka: V titulcích jsou využity expresivní a dramatické výrazy pro zvýšení atraktivity článku.

  • A

    Odlišení reklamy

    MediaRating hodnotí, zda jsou reklama a ostatní komerční formáty (bannery, PR články, inzertní plocha) odlišeny od redakčního obsahu. Čtenář by měl obecně při interakci s reklamním formátem vědět, že se jedná o komerční obsah. Proto je vhodné, aby tento obsah nebyl ve stejné grafické úpravě jako redakční články či odkazy na ně, a aby na to byl čtenář upozorněn, vždy před setkáním se samotným reklamním obsahem. Vzhledem k razantnímu nárůstu slovních i grafických alternativ ke slovnímu označení “reklama”, za jasné oddělení redakčního a reklamního obsahu považujeme použití slov 'reklama', 'komerční sdělení', 'sponzoring', 'advertorial', 'PR' a 'inzerce'.

Cookies

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory cookies. Bližší informace o cookies získáte po kliknutí na tlačítko „Detailní nastavení“. Můžete si nastavit, které cookies budeme moci používat nebo nám udělit souhlas s používáním všech cookies kliknutím na tlačítko „Povolit všechny“. Nastavení cookies můžete kdykoliv změnit v zápatí našich webových stránek. Více o ochraně osobních údajů zde.
Pomáhají ke správnému fungování webových stránek a k přístupu k jejich zabezpečeným částem. Použití těchto cookies není možné odmítnout.

Umožňují analyzovat využívání webových stránek jejich návštěvníky, za účelem jejich vylepšování. Pomáhají nám získat informace o metrikách, počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.