Podpořte nás
Chci odebírat novinky
Aktuálně.cz
A

Aktuálně.cz

Zpět
Aktuálně.cz je internetový deník, který vydává společnost Economia, a.s., vlastněná podnikatelem Zdeňkem Bakalou. V současné době je jedním z nejúspěšnějších titulů Economie. Ta má ve svém portfoliu například Hospodářské noviny nebo portál Centrum.cz. Aktuálně.cz vyšlo poprvé 1. listopadu 2005. (Zdroj: Wikipedia). Sociální sítě: Facebook, Twitter

Vydává Economia, a.s. (IČ: 28191226). Tu vlastní ze 100 % (akcií) Zdeněk Bakala. Poznámka: V minulosti byly aktivity vlastníka Zdeňka Bakaly spojeny s vysokým objemem smluv se státem. V současnosti podle dostupných informací jeho firmy velký podíl obchodu se státem nevykazují.

Data pro kódování jsou za období září 2024 až březen 2025. Hodnocení důvěryhodnosti jednotlivých článků média nabízí prostřednictvím rozšíření prohlížeče projekt Verifee.

  • A

    Dostupné informace o majiteli/vydavateli a jeho případný střet zájmů

    Hodnotíme, zda je v daném médiu lehce dohledatelný majitel/vydavatel se všemi kontaktními údaji (vč. sídla a IČO) a zda je vlastník uveden v Evidenci skutečných majitelů. Informace by měly být dostupné přímo na homepage v patičce webu nebo na kontaktní či organizační stránce. V Obchodním rejstříku a Sbírce listin mají být uloženy v řádném termínu všechny základní dokumenty, zejména účetní závěrky. Hodnotíme, zda skutečný majitel média není v konfliktu zájmů.
  • A

    Dostupné informace o redakci

    Hodnotíme, zda jsou snadno dostupné základní informace o redakci (např. členové kmenové redakce nebo jejich profily). Čtenář by měl snadno najít organizační strukturu redakce média včetně možností, jak jednotlivé redaktory kontaktovat. Ideálně přímo e-mailem nebo alespoň kontaktním formulářem či uvedením redakčního e-mailu. Plné hodnocení je tak možné získat v případě, že je v médiu uvedena tiráž nebo podobný formát se seznamem kmenových členů redakce a kontaktů na ně (e-mail, kontaktní formulář, redakční e-mail). Pokud je článek podepsán zkratkou, mělo by být jasné, jakému autorovi zkratka patří (u online médií nejlépe proklikem na kontakt či profil příslušného redaktora). Dále hodnotíme, zda má dané médium uveřejněný etický kodex.
  • A

    Práce se zdroji

    Kritérium zahrnuje tři podkritéria: označování zdrojů, ověřování z více zdrojů a odkazování (prolinkování) na původní zdroj. Výchozí zdroje při přebírání tématu či obsahu by měly být jasně označené – zdroje všech informací jsou tedy jasné a transparentní. Pokud téma článku či obsahu není původní, mělo by to být řečeno v úvodu textu (v prvních dvou odstavcích). V případě on-line médií má být odkaz na původní on-line zdroj řešený prolinkem, pokud je to technicky možné. Prolink není nutný při převzetí agenturního článku nebo tiskové zprávy.
  • A

    Rozlišování žánrů

    Jednotlivé novinářské žánry mají být jasně oddělené, což se týká především zpráv a publicistických formátů (názory, komentáře, glosy, fejetony, “kurzívy”, reportáže, analýzy apod.). MediaRating hodnotí, zda jsou jednotlivé žánry pro čtenáře transparentně rozlišené a zda zprávy neobsahují názorové a komentativní prvky. Kritérium Genres bude hodnoceno ve dvou částech– obsahové a formální. Obsahová složka se zaměřuje na to, zda zpravodajské texty nezahrnují žádné hodnotící komentáře a názorové prvky. Formální složka se pak soustřeďuje na vizuální a strukturované oddělení jednotlivých žánrů, například prostřednictvím jasně definovaných označení rubrik, nadpisů nebo popisků, které pomáhají čtenářům orientovat se v obsahu, což je důležité například při přístupu k textu ze sociálních sítí, kdy čtenář jde přímo na konkrétní text bez klikání navigací.
  • A

    Přiměřená důležitost článků, clickbait

    MediaRating v tomto kritériu hodnotí, zda média uměle nezvyšují atraktivitu a důležitost článků. Kritérium obsahuje dvě subkritéria: označování titulků (clickbait) a doprovodný audiovizuální obsah. Titulky mají odrážet skutečný obsah textu – nemají tedy obsahovat falešné informace, nemají být senzační, emotivně zabarvené bez přímého vztahu k tématu a realitě popisované v článku. Také doprovodný audiovizuální obsah u článků nemá být urážlivý nebo zavádějící. Fotografie a videa by měly korespondovat s obsahem článku a přenášet věrohodné informace. Kvalitní fotografie a videa mohou posílit dopad článku tím, že umožní čtenáři lépe porozumět prezentovaným informacím a událostem. Nepřiměřené nebo urážející vizuální prvky, neetické úpravy a montáže fotografií mohou vést ke zkreslení prezentovaných informací.
  • B

    Odlišení reklamy

    MediaRating hodnotí, zda jsou reklama a ostatní komerční formáty (bannery, PR články, inzertní plocha) odlišeny od redakčního obsahu. Čtenář by měl obecně při interakci s reklamním formátem vědět, že se jedná o komerční obsah. Proto je vhodné, aby tento obsah nebyl ve stejné grafické úpravě jako redakční články či odkazy na ně, a aby na to byl čtenář upozorněn, vždy před setkáním se samotným reklamním obsahem. Vzhledem k razantnímu nárůstu slovních i grafických alternativ ke slovnímu označení “reklama”, za jasné oddělení redakčního a reklamního obsahu považujeme použití slov 'reklama', 'komerční sdělení', 'sponzoring', 'advertorial', 'PR' a 'inzerce'.

    Pomáhejte promyšleně: Jak malé firmy mohou měnit svět


    Poznámka: PR články jsou zařazeny do speciální rubriky BeNative, graficky jsou stejné jako redakční obsah, ale obsahují textové vysvětlení po prokliku na "BeNative", kde čtenáře upozorňují, že rubrika obsahuje partnerské články.

Cookies

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory cookies. Bližší informace o cookies získáte po kliknutí na tlačítko „Detailní nastavení“. Můžete si nastavit, které cookies budeme moci používat nebo nám udělit souhlas s používáním všech cookies kliknutím na tlačítko „Povolit všechny“. Nastavení cookies můžete kdykoliv změnit v zápatí našich webových stránek. Více o ochraně osobních údajů zde.
Pomáhají ke správnému fungování webových stránek a k přístupu k jejich zabezpečeným částem. Použití těchto cookies není možné odmítnout.

Umožňují analyzovat využívání webových stránek jejich návštěvníky, za účelem jejich vylepšování. Pomáhají nám získat informace o metrikách, počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.