Výzkum: Bez nezávislých médií je demokracie nemožná

Praha, 29. března 2021 – Více než polovina české internetové populace (53 %) považuje nezávislost médií za klíčovou pro demokracii. Bez nezávislých médií je podle nich demokracie nemožná. Vyplývá to z výsledků studie Zpravodajství v digitálním věku 2020, části zaměřené na důvěru ve zpravodajství a šíření dezinformací, na které již druhým rokem spolupracoval Nadační fond nezávislé žurnalistiky (NFNZ) s výzkumnou agenturou Nielsen Admosphere.

„Ukázalo se, že lidé velmi silně vnímají roli vlastníků médií. Více než polovina respondentů považuje za důležitý pro důvěryhodnost zpravodajství fakt, že vlastník média není osoba spojená s politikou nebo prosazováním obchodních zájmů. Pokud médium patří politikům, a to i regionálním, nebo oligarchům, lidé to skutečně vnímají jako možné ohrožení nezávislostí,“ komentuje vztah konzumentů médií k jejich vlastnické struktuře Josef Šlerka. 

Nielsen Admosphere se tématu důvěryhodnosti zpravodajských webů a fake news věnuje dlouhodobě. „Cílem je lépe porozumět vnímání tohoto fenoménu ze strany české veřejnosti a zjistit míru obav z jejich šíření a schopnosti takový druh informací v rámci ostatních zpráv rozpoznat,“ říká Hana Friedlaenderová z Nielsen Admosphere.

Vlastnická struktura médií

Více než polovina české internetové veřejnosti (61 %) vnímá jako důležitý atribut důvěryhodnosti zpravodajských zdrojů, to, že jejich vlastníci nejsou spojení s politikou nebo prosazováním obchodních zájmů. Za vlastnické struktury, které nejvíce ohrožují nezávislost médií, projevující se například cenzurou článků, témat, osob, snahou manipulovat veřejným míněním atd., považuje česká veřejnost v prvé řadě média vlastněná či ovládaná vládními nebo jinými vysoce postavenými politiky, média vlastněná či ovládaná politiky na krajské či komunální úrovni a média vlastněná oligarchy.

O tom, že vlastnictví českých médií oligarchy ohrožuje jejich nezávislost, je přesvědčeno 54% české (internetové) veřejnosti, zatímco pouhých 9 % s tímto výrokem nesouhlasí.

Pro 65 % internetové veřejnosti je znalost vlastnické struktury zpravodajských zdrojů, které pravidelně sledují, důležitá. Alarmující však je, že pouze 6 % z těch, kteří zprávy sledují pravidelně alespoň jednou týdně na webu, ví, komu jimi sledovaná média patří. 

*Zdroj: NFNZ/Nielsen Admosphere, N=1040, internetová populace ČR 15+, ČNP, 10-11/2020
**Základ: Celý vzorek, N=1040

Prezentaci Josefa Šlerky týkající se nezávislých médií a ohrožení demokracie si můžete stáhnout zde.

Výzkum Nielsen Admosphere se skládá z více částí – Důvěryhodnost médií a Dezinformace a fake news – které budeme publikovat v brzké době.

V případě rozhovoru nebo více informací neváhejte napsat na [email protected]

Bez nezávislých médií se nemůžeme správně rozhodovat. Podpořte nás.

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejsnadnější použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.