Podpořte nás
Chci odebírat novinky
12. 4. 2023
Média
Tisková zpráva
Granty

Tisková zpráva: Média by neměla polevit v informování o válce na Ukrajině.

NFNZ dá grant 11 mediálním projektům

Média by neměla polevit v informování o válce na Ukrajině. NFNZ dá grant 11 mediálním projektům

Od napadení Ukrajiny uplynul už více než rok. Podle Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky (NFNZ) je nicméně stále potřeba konfliktu a jeho dopadům na tuzemskou společnost věnovat patřičnou pozornost. Na konkrétních 11 mediálních projektů, které se konfliktu věnují, NFNZ rozdá v součtu tři čtvrtě milionu.

Bezprecedentní útok Ruska změnil život stamilionům lidí na Ukrajině a v celé Evropě. Vlna podpory, která se v České republice před rokem spontánně vzedmula napříč společností, v řadě ohledů oslabuje - ať už jde o přijímání válečných uprchlíků nebo dodávky zbraní a dalšího vybavení Ukrajině. 

„Za slábnoucí podporou Ukrajiny stojí do značné míry šířící se polopravdy a konspirační teorie, lži – jedním slovem dezinformace. Proto jsou klíčová média, která ctí novinářské zásady a poskytují relevantní a ověřené informace o ruské agresi i jejích dopadech,” říká ředitel NFNZ Petr Orálek.

Do výjimečné grantové výzvy Válka na Ukrajině: Rok poté se přihlásilo 14 projektů a od drobných ojedinělých i stálých přispěvatelů se vybralo 750 000 Kč. Na doporučení Expertní rady fond částku rozdělí mezi 11 médií.

„Důležitých a smysluplných projektů se sešlo mnoho a záměrem NFNZ bylo podpořit co nejvíce z nich, byť v menší míře, aby pomoc komplexně podporovala různá média, různé formáty a ve výsledku i informovanost české veřejnosti,” říká Orálek.

Mezi vybranými projekty jsou čistě válečné reportáže, analytické články i zpravodajství z bojišť na Ukrajině (Voxpot, Reportér), podporu získala i reportážní cesta zkušené reportérky Petry Procházkové a fotografa Gabriela Kuchty z Deníku N. Kromě čistě válečného zpravodajství NFNZ podpoří také články o uplatnění a podmínkách válečných uprchlíků na pracovním trhu (Deník Alarm), magazín Heroine s tématem dlouhodobých důsledků konfliktu na duševní zdraví. Díky grantu vznikne i analýza toho, jak konflikt změnil fotbal nejen v Česku (Football Club). Podpora jednoho projektu se pohybuje od 50 do 100 tisíc korun.

„Před rokem ihned po napadení Ukrajiny jsme podpořili tamní média několika miliony korun, aby mohla pokračovat ve své práci. Také jsme přispěli českým novinářům, kteří vyjeli na Ukrajinu a popisovali realitu přímo z místa. Tyto bezprostřední a autentické informace bezesporu napomohly masivní podpoře Ukrajiny většinou společnosti,“ vysvětluje Petr Orálek s tím, že současná aktivita na to navazuje.

O NFNZ

Nadační fond nezávislé žurnalistiky (NFNZ) je platforma, jejímž cílem je šířit svobodné, názorově pluralitní a společensky důležité informace. Podporuje svobodnou diskusi o společenských, politických nebo ekonomických tématech a přispívá ke kultivaci veřejného prostoru a otevřenosti naší společnosti. K tomu používá nástroje podpory, ať jednotlivé grantové pobídky určené nezávislým médiím nebo provozuje široce uznávaný mediální projekt MediaRating. V neposlední řadě NFNZ obhajuje zájmy novinářské obce a spolupracuje s ostatními mediálními organizacemi doma i v zahraničí.

www.nfnz.cz

Více informací poskytne:

Petr Orálek, ředitel Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky

[email protected] , tel.: 606 738 639

Doprovodnou ilustraci v náhledu tiskové zprávy pro nás připravila autorka Alona Shostko. Děkujeme!

Cookies

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory cookies. Bližší informace o cookies získáte po kliknutí na tlačítko „Detailní nastavení“. Můžete si nastavit, které cookies budeme moci používat nebo nám udělit souhlas s používáním všech cookies kliknutím na tlačítko „Povolit všechny“. Nastavení cookies můžete kdykoliv změnit v zápatí našich webových stránek. Více o ochraně osobních údajů zde.
Pomáhají ke správnému fungování webových stránek a k přístupu k jejich zabezpečeným částem. Použití těchto cookies není možné odmítnout.

Umožňují analyzovat využívání webových stránek jejich návštěvníky, za účelem jejich vylepšování. Pomáhají nám získat informace o metrikách, počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.