24. května 2022, Praha – Komunita Česko.Digital spolu s Nadačním fondem nezávislé žurnalistiky (NFNZ) se pokusili změnit trend poklesu lidí sledujících zpravodajství. Z více než roční spolupráce vznikly dva prototypy, které jsou nyní zdarma redakcím k dispozici.

Vývoj prototypů byl založen na výzkumu agentury Median, z kterého vyplývá, že až třetina Čechů ve věku 15 až 79 let podle  pro NFNZ nesleduje zprávy. Jedná se převážně o mladé lidi se silnou nedůvěrou k masmédiím, kteří se dají rozdělit na „Mladé a politicky neangažované“ z větších měst a o trochu starší „Zcela apatické“ se zájmem o bulvár z malých a menších měst a obcí.

Posláním fondu je podpora kvalitní a nezávislé žurnalistiky. Dynamická proměna mediálního světa nechává velké skupiny populace bez interakce s kvalitním zpravodajským obsahem. Podpora šíření obsahu mezi nekonzumenty zpravodajství proto vyžaduje inovativní nástroje. Děkujeme za skvělou spolupráci s Česko.Digital při jejich vývoji a testování,” říká Jiří Kučera, člen Kolegia a místopředseda správní rady NFNZ. 

Máme radost, že se podařilo ukázat, že technologie umí pomoci v novinařině, kde přináší hodnotu jak pro novináře, tak i pro čtenáře. Těšíme se, až si budou redakce prototypy zkoušet zavádět, měly by k tomu mít vše potřebné,” shrnuje Jindřich Oukropec z Česko.Digital, který byl u projektu od samého začátku.

Tým projektu Inovace zpravodajského storytellingu vypracoval pilotní studie, která popisuje nasazení obou prototypů. Výsledky projektu jsou zdarma k dispozici ke stažení na platformě GitHub.

Mladí a politicky neangažovaní

Pro skupinu nazvanou „Mladí a politicky neangažovaní“ byla navržena technologie Newsie. Jedná se o zábavné zpravodajství na bázi interakce s chatbotem, tj.  programem určeným k automatizované komunikaci s lidmi. „Mladí a politicky neangažovaní“ jsou sice velkými konzumenty internetu, ale ten pro ně není zdrojem informací. Masivně používají sociální sítě a video platformy.

Chatbot pomůže podle předem zvolených časových a zájmových preferencí uživatelům vybrat zprávy, které chtějí odebírat. Nástroj pracuje s psychologií sdílení – pomocí různých kvízů motivuje uživatele ke sbírání bodů a k umístění výsledků na sociální sítě. Využití chatbota přináší výhody i samotným redakcím: získají nové čtenáře, specifická data o jejich preferencích i přehled o čtenosti článků.

Témata pod lupou nabídnou lokální zprávy 

Pomůcka s názvem Témata pod lupou cílí na čtenáře bulvárních médií, kteří zpravodajské weby navštěvují podprůměrně, přesto často touží něco ve svém okolí změnit a být vidět a slyšet. Přesně to jim aplikace umožní. Redakce díky tomuto nástroji zjistí, co jejich čtenáři považují za důležité.

Prototyp je založen na sběru lokálních podnětů. Čtenáři sami navrhují témata, která jsou podle nich v médiích opomíjená. Sběr témat probíhá v online i offline médiích, na sociálních sítích, webových stránkách obcí a přímo v platformě Témata pod lupou.

Zájemci o více informací prosím pište na [email protected] 

O Česko.Digital

Česko.Digital je komunita IT profesionálů, kteří pro-bono pomáhají neziskovým organizacím, samosprávě i státu měnit Česko k lepšímu. Od svého založení v květnu 2019 sdružila přes 3 600 vývojářů, designérů, projektových a produktových manažerů a marketérů. Více o Česko.Digital na cesko.digital.

O NFNZ

V roce 2016 se několik českých podnikatelů, kteří nepatří do žádných zájmových skupin a není jim lhostejné směřování naší společnosti, rozhodlo podporovat nezávislou žurnalistiku a založili NFNZ – Nadační fond nezávislé žurnalistiky. Jeho posláním je podpora redakcí, které nejsou financovány velkými finančními uskupeními a kultivace veřejného prostoru a mediální scény. Více na www.nfnz.cz.

Bez nezávislých médií se nemůžeme správně rozhodovat. Podpořte nás.

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejsnadnější použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.