Podpořte nás
Chci odebírat novinky
28. 4. 2020

NFNZ aktualizoval hodnocení zpravodajských serverů

NFNZ dnes vydal aktualizované hodnocení důvěryhodnosti online zpravodajských serverů, tzv. Rating.

28. 4. 2020, Praha - Nadační fond nezávislé žurnalistiky (NFNZ) dnes vydal aktualizované hodnocení důvěryhodnosti online zpravodajských serverů, tzv. rating. Dlouho očekávané výsledky výzkumu, jak si vede 28 českých webů, jsou přehledně k dispozici na webové stránce Rating NFNZ. První hodnocení zpravodajských serverů zveřejnil NFNZ v červenci minulého roku.

 „Rating přiměl mnohé redakce k pozitivnímu posunu v redakční práci, což znamená, že začaly více dodržovat základní standardy novinářské práce. Například iDnes nově umožňuje čtenářům prokliknout redakční zkratky autorů na jejich profily. Viditelnou změnou v mnoha médiích je i častější uvádění odkazů na původní zdroj,” říká Josef Šlerka, výkonný ředitel NFNZ.

Kromě toho část online serverů také doplnila chybějící údaje o svém provozovateli, redakcích či zveřejnila výroční zprávy, například Novinky.cz a Parlamentnilisty.cz. Odebrali jsme server Středoevropan, který během roku vykázal zásadní výkyvy v pravidelnosti publikování a nově jsme přiřadili Seznam Zprávy.

Z nižší kategorie do vyšší

Díky přijatým změnám v redakční práci se některé servery přesunuly do vyšší kategorie.

Svoji pozici vylepšilo mj. Forum 24, které využilo grantu NFNZ na posílení editorské práce a začalo oddělovat zpravodajství od komentářů. Tyto žánry se v médiích často směšují. Zlepšení je vidět i u Parlamentních listů. Ty opustily zónu webů C (nejhorší) a postoupily do kategorie B-, a to zejména díky větší transparentnosti redakce a informacím, které začaly nově zveřejňovat.

Naopak Blesk.cz spadl do nižší kategorie a zařadil se mezi tituly, které základní standardy novinářské práce spíše nedodržují. Přidal se tak k jinému bulvárnímu titulu Stars 24.

Rating NFNZ nehodnotí, zda je nějaké médium dezinformační nebo bulvární. Hodnotí pouze dodržování běžných standardů seriózního zpravodajství.  „Bulvární média se ze své podstaty uchylují k senzacechtivým titulkům, tzv. clickbaitům a nelze od nich v této kategorii očekávat zlepšení. Prostor však stále mají v jiných kategoriích,” vysvětluje Josef Šlerka. Aktualizovaná verze ratingu rovněž obsahuje více příkladů porušování novinářských norem, aby veřejnost lépe pochopila způsob hodnocení důvěryhodnosti zpravodajských serverů.

Role ČTK v českém zpravodajství

Loni spuštěný rating ukázal, že celá řada zpravodajských médií tvoří velkou část svého obsahu pouhým přetisknutím zpráv z České tiskové kanceláře (ČTK) a jejich doplněním o titulek a fotografii. V takovém případě je těžké hodnotit vlastní práci média.

Z ratingu jsme proto dočasně vyřadili ta média, která měla v našem testovacím vzorku více než 70% zpráv převzatých z ČTK. Jedná se o tyto weby: Čtidoma.cz, Eurozprávy.cz, Globe 24.cz, Lidovky.cz, Reflex.cz a Týden.cz.

Předpokládáme, že se část webů do našeho hodnocení vrátí, až budou hodnoceny v rámci publicistických serverů, případně až sníží podíl přebíraných zpráv z ČTK.

Konflikty zájmu

Po zveřejnění prvního ratingu jsme čelili kritice, že nezohledňuje případné konflikty zájmů vlastníků médií. Domníváme se, že bez podrobné obsahové analýzy není možné automaticky označit média vlastněná oligarchy za  „vadná” jen na základě vlastnictví.

Rozhodli jsme se však doplnit informace o potenciálních konfliktech zájmu. Ty jsme vymezili takto:

  • Vlastník média či konečný beneficient je politicky exponovanou osobou
  • Společnosti, které patří do vlastníkova média, mají dle registru smluv zpracovaného serverem Hlídač státu vysoký objem smluv se státem
  • Společnosti, které patří do vlastníkova média, podnikají v oblastech speciálně regulovaných státem. Hlavně se jedná o energetický průmysl, dopravu, telekomunikace (tedy oblasti s velkými náklady na infrastrukturu, které vedou ke vzniku přirozeného monopolu, uplatňuje se zde zejména regulace cen), dále pak pojišťovnictví, bankovní průmysl a finanční trhy, a farmaceutický průmysl, ale také oblast zbrojařství nebo hazard.

V aktualizované verzi ratingu je nyní rovněž uvedeno, zda je či není dané médium ve výše uvedených potenciálních konfliktech zájmu.

Co nás čeká

V další fázi hodnocení médií se budeme věnovat tomu, jak jsou o těchto potenciálních konfliktech zájmu informovaní přímo čtenáři u článků, které se týkají byznysu jejich majitelů. Například v článku na iDnes.cz: Firma Rohlík.cz už nebude prodávat chléb od Penamu, vadí jí sporná dotace chybí informace, že firma Agrofert je vlastníkem vydavatelství a konečným příjemcem jejích výnosů je premiér České republiky.

Jako příklad dobré praxe může posloužit článek Skoro 300 bytů v širším centru města. Ve Vysočanech vyroste nový bytový komplex na stránkách Denik.cz, který na konci článku upozorňuje na finanční propojení.

Další novinku, kterou chystáme, je rating tištěných deníků a publicistických webů. Při jejich kódování vycházíme z principů podobných zpravodajským webům, ale s přihlédnutím k žánrové odlišnosti. V neposlední řadě pracujeme na spuštění webu, který bude přinášet pravidelnou mediální kritiku. Pevně věříme, že touto cestou můžeme pomoci kultivaci českého mediálního prostředí.

Pro zpracování výzkumu byla zvolena metoda kvalitativního výzkumu a vybraný obsah zpravodajských serverů byl ručně kódován na základě předem definovaných kritérií. Projekt vznikl ve spolupráci NFNZ, Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity a Studii nových médií FFUK.

Josef Šlerka

Cookies

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory cookies. Bližší informace o cookies získáte po kliknutí na tlačítko „Detailní nastavení“. Můžete si nastavit, které cookies budeme moci používat nebo nám udělit souhlas s používáním všech cookies kliknutím na tlačítko „Povolit všechny“. Nastavení cookies můžete kdykoliv změnit v zápatí našich webových stránek. Více o ochraně osobních údajů zde.
Pomáhají ke správnému fungování webových stránek a k přístupu k jejich zabezpečeným částem. Použití těchto cookies není možné odmítnout.

Umožňují analyzovat využívání webových stránek jejich návštěvníky, za účelem jejich vylepšování. Pomáhají nám získat informace o metrikách, počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.