Podpořte nás
Chci odebírat novinky
7. 2. 2023
MediaRating
Tisková zpráva

Online zpravodajské servery se zlepšily v dodržování novinářských standardů, hlásí MediaRating NFNZ

Tisková zpráva

Tisková zpráva, NFNZ - Nadační fond nezávislé žurnalistiky, Praha, 7. 2. 2023

Jak se online médiím daří ctít novinářské standardy? Nadační fond nezávislé žurnalistiky má k dispozici nové výsledky svého pravidelného MediaRatingu, ve kterém objektivně zhodnotil práci největších tuzemských online zpravodajských a publicistických serverů. V meziročním srovnání si až na výjimky polepšily.

MediaRating se dle své transparentní metodiky zaměřil na dodržování celé řady novinářských standardů, jako je oddělování názorů od zpravodajství a komerčních sdělení, citování zdrojů, uvádění autora článku, apod. Z nejnovější aktualizace MediaRatingu online zpravodajských serverů vyplývá, že novinářské standardy ctí lépe, než na začátku roku 2022. V průměru se bodové hodnocení zvýšilo o deset procent.

„Je to jednoznačně dobrá zpráva pro celou společnost. Jen kvalitní práce novinářů a dodržování profesních standardů, které se týkají mimo jiné práce se zdroji informací, ověřování faktů či transparentnosti médií, může vést ke zvýšení důvěry v média a být protiváhou sílících dezinformací a konspiračních teorií," říká šéf Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky Petr Orálek.

Nejvíce se na tomto zlepšení podílí v transparentnost médií vůči čtenářům, zejména zveřejňování informací o redakcích a možnosti přímo kontaktovat redaktorky a redaktory. „Ukazuje že, MediaRating a jeho hodnocení motivuje některá média k tomu, aby byla vůči čtenářům transparentní. Nicméně jsme v rámci hodnocení objevili v jednom médiu smyšleného redaktora s portrétem z fotobanky, který byl podepsán pod řadou převzaté článků,“ říká Orálek.

Výrazně se zlepšilo také uvádění původního zdroje informací a proklik na něj. Průměrný nárůst hodnocení u tohoto kritéria činil 20 procent.

Nejlepší hodnocení (A) v poslední vlně MediaRatingu obdržely servery Aktuálně.cz, České noviny, iRozhlas, Seznam Zprávy a online mutace Deníku N a Hospodářských novin. Známku C si odnesly servery Expres, Aha online a Naše pravda.

Další aktualizace MediaRatingu se už budou řídit novou metodikou, která mj. klade v celkovém hodnocení větší důraz na obsahová kritéria. „Hlavním smyslem je ještě více oddělit a rozlišit média fungujících podle žurnalistických standardů, pro které je priorita obsah, od pouhých distributorů často převzatého obsahu s cílem jen maximalizovat příjmy z reklamy. Nová metodika také zjednodušila systém hodnocení a sjednotila přístup pro zpravodajství i publicistiku,” říká ředitel NFNZ Petr Orálek.

O NFNZ

Nadační fond nezávislé žurnalistiky (NFNZ) je platforma, jejímž cílem je šířit svobodné, názorově pluralitní a společensky důležité informace. Podporuje svobodnou diskusi o společenských, politických nebo ekonomických tématech a přispívá ke kultivaci veřejného prostoru a otevřenosti naší společnosti. K tomu používá nástroje podpory, ať jednotlivé grantové pobídky určené nezávislým médiím nebo provozuje široce uznávaný mediální projekt MediaRating. V neposlední řadě NFNZ obhajuje zájmy novinářské obce a spolupracuje s ostatními mediálními organizacemi doma i v zahraničí.

Více informací poskytne:

Petr Orálek, ředitel Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky

e-mail: [email protected] , tel.: 606 738 639

Marek Cieslar, Rubikon PR

e-mail: [email protected], tel.: 602 134 670

Cookies

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory cookies. Bližší informace o cookies získáte po kliknutí na tlačítko „Detailní nastavení“. Můžete si nastavit, které cookies budeme moci používat nebo nám udělit souhlas s používáním všech cookies kliknutím na tlačítko „Povolit všechny“. Nastavení cookies můžete kdykoliv změnit v zápatí našich webových stránek. Více o ochraně osobních údajů zde.
Pomáhají ke správnému fungování webových stránek a k přístupu k jejich zabezpečeným částem. Použití těchto cookies není možné odmítnout.

Umožňují analyzovat využívání webových stránek jejich návštěvníky, za účelem jejich vylepšování. Pomáhají nám získat informace o metrikách, počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.