Nadační fond nezávislé žurnalistiky (NFNZ) rozdá médiím pečeti kvality pod inovovaným názvem MediaRating. Podle šéfky NFNZ Kateřiny Hrubešové hodnocení pomáhá v orientaci nejen čtenářům, ale i zadavatelům. Média zase motivuje ke zlepšení.
Ve světě pozorujeme nedemokratické posuny. Situace se zhoršuje i z pohledu svobody médií. Jak to vnímáte vy?
Já jsem půlku života vyrostla za „totáče“, takže můj pohled na věci je v důsledku toho spíše optimistický. Myslím, že v Evropě je situace pořád slušná. Problém samozřejmě nastává s oblastmi od nás na východ, tedy Ruskem a Čínou, kteří mají politické ambice, a především Rusko stojí o obnovení statu quo jako velmoci. Čína se chce zase vrátit k Velké Číně a z toho plynou další problémy — snaha o koupení si Evropy, o ovládnutí evropských satelitů za použití jakýchkoli nástrojů, ať už jsou to migrační války nebo dezinformace, respektive hybridní válka. A ta se promítá do celé Evropy. Projevuje se například generačním rozdělením na „starce“, tedy nás padesátníky a šedesátníky s jiným „mindsetem“ než mají mladí, a na mladou generaci, která vnímá tyto problémy a priority úplně jinak. Logicky to způsobuje společenské pnutí, které je eskalováno hybridní válkou, dezinformacemi a snahou o nové rozdělení světa. Příkop je i geografický. V Česku mezi Prahou a regiony, na které se vůbec nepamatuje, jsou vydělené a mají pocit, že se na ně všichni vykašlali. To vše se pak promítá do výsledků voleb.
Rozhovor vyšel v časopise Marketing a media: