Podpořte nás
Chci odebírat novinky
TV Prima
B+

TV Prima

Zpět
Prima (dříve Prima Family, Premiéra TV) je česká komerční televizní stanice, která zahájila vysílání 20. června 1993 pod názvem Premiéra TV v Praze a jejím okolí. V roce 1994 se po TV Nova stala druhou celoplošnou českou soukromou televizní stanicí. Provozovatelem je FTV Prima, spol, s.r.o., kterou vlastní GES Media Europe B.V., patřící podnikateli Ivanu Zachovi. Aktuálním generálním ředitelem je Marek Singer. TV Prima provozuje několik televizních kanálů: Prima Cool, Prima Love, Prima Zoom, Prima Max, Prima +1, Prima Plus, Prima Krima, CNN Prima News, Prima Star a Prima Show. (Zdroj: Wikipedia).

Vlastníkem licence je FTV Prima, spol. s.r.o. (IČ: 48115908), kterou vlastní GES Media Europe B.V. (IČ: 27181804), patřící podnikateli Ivanu Zachovi. Licence je platná do 21.12.2027 a je dostupná na stránkách RRTV (Zdroj: RRTV).

Pro kódování byl vybráno pět zpravodajských pořadů na podzim roku 2022.

  • A

    Snadno dostupná informace o redakci

  • A

    Snadno dostupná informace o vlastníkovi licence a provozovateli

  • B

    Snadno dostupná informace o vlastníkovi

    Z webu televize Prima není zřejmé, že vlastníkem FTV Prima s.r.o., tedy provozovatele licence, je společnost GES Media Europe B.V., patřící podnikateli Ivanu Zachovi.
  • A

    Naplnění zákona o rozhlasovém a televizním vysílání a platná licence udělená RRTV

  • A

    Hlavní zpravodajský pořad je důležitou součástí vysílání.

  • A

    Zpravodajský pořad využívá širokou škálu zpravodajských žánrů

  • C

    Reklama je jednoznačně odlišena od redakčního obsahu a to včetně auto-reklamy

    Velké množství upoutávek na vlastní tvorbu, reportáže odkazující na vlastní pořady nebo reportáže založené na sestřizích z vlastních pořadů. Například 26.10.2022 0:27:37 Dobré zprávy startují! (nový seriál z prostředí televizních zpráv a zároveň upoutávka na Showtime), 3.11.2022 0:24:46 Jak užívat života? (reportáž z křestu knihy Haliny Pawlowské a zároveň upoutávka na Showtime) či 8.11.2022 0:39:07 Novinky ze seriálu ZOO.

  • A

    Médium nemá být v konfliktu zájmů. Pokud vysílá o majetku vlastníka či o vlastníkovi, má o tom informovat

  • A

    Titul se vyhýbá zavádějícím popiskům/avízům/headlinům/kraulu

  • B

    Zpravodajské a publicistické žánry musí být pro čtenáře jasně odlišitelné

    Počet analyzovaných zpráv, které nevyhověly tomuto kritériu se pohyboval mezi 15 % až 30 %.

    Příklad: K umělé dramatizaci či vyvolání emocí u diváka je používána podkresová hudba. Například: 24.10.2022 0:07:41 Policie obvinila ženu z vraždy, 26.10.2022 0:10:13 Vyšetřování pokračuje, 26.10.2022 0:34:00 Krádež sochy supermana.

  • C

    Jasně označené výchozí zdroje

    Počet analyzovaných zpráv, které nevyhověly tomuto kritériu překročil 30 %.

    Příklad: Problém se sources se týká nezdrojovaných záběrů ze zahraničí. Například: 13.11.2022 0:28:47 Nečekaný úspěch demokratů, 13.11.2022 0:11:03 Ostrá kritika Putina v Rusku? (zde jsou záběry z ruské televize, její logo je viditelné, ale je v azbuce, takže nelze považovat za dostatečné ozdrojování), plus jedna česká ukázka nezdrojování videa ze soc. sítí: 26.10.2022 0:29:30 Vězení za nenávistná videa.

  • A

    Zprávy jsou ověřeny z více zdrojů

    Problém tvoří nereportážní zprávy ze zahraničí bez kraulu, kde často nejsou žádné zdroje 24.10.2022 0:37:15 ( Severní i Jižní Korea vypálily varovné výstřely), ale k nalezení jsou i zprávy, se kterými přišlo jiné médium 3.11.2022 0:21:33 Nemoci ruského prezidenta (jediný zdroj informace je The Sun) nebo zprávy čtené moderátory 8.11.2022 0:12:24 Pre zdraží elektřinu a plyn.

  • A

    Důležitost a blízkost zprávy není uměle zvyšována

    K dramatizaci a zvýšení relevance používán přítomný čas při popisu událostí, které dávno proběhly, příklad: 24.10.2022 0:29:33 Sunak novým britským premiérem „Tři hodiny odpoledne, právě vypršela lhůta pro kandidáty na lídra konzervativců, potažmo premiéra, aby doložili, že mají podporu alespoň stovky poslanců.“

  • A

    Zprávy nezobecňují ani nezneužívají stereotypů

  • C

    Zprávy nesmí obsahovat publicistické prvky

    Počet analyzovaných zpráv, které nevyhověly tomuto kritériu překročil 30 %.

    Příklad: Komentování ve zpravodajství. Například: 26.10.2022 0:03:13 Lidé shánějí uhlí „Je osm ráno a Soňa Gunarová z Ostravy hází do kotle už druhou lopatku briket a je šťastná, že je má, v pořadníku na ně čekala tři měsíce (...) Její soused Gejza Haško nás jen smutně pozoruje z okna, ten totiž žádné uhlí nemá... V uhelných skladech v Ostravě přitom černé uhlí je, chlapi se nezastaví (...) A tohle je už jen vzpomínka, horníci vyvážení z dolu Darkov na Karvinsku poslední vozík s uhlím – jak by se teď hodilo!“. Další kometování se objevilo například v reportáži 11.11.2022 0:34:02 Přesedli si za jízdy: „Auto ujíždí, a to i po chodníku, takže chodci nestačí uskakovat, jednosměrka? Nevadí. Jenže policistů se ne a ne zbavit. Co teď? Zbývá snad už jediné... Pak pronásledované auto konečně zastavilo a policisté se vrhli k posádce, manévrem, který sledovali v přímém přenosu se nenechali obelstít. Je s podivem, že vzájemná výměna míst řidiče a spolujezdce nezpůsobila žádnou kolizi... Jak to asi uvnitř vozu v kritické chvíli vypadalo? To přece není jen tak přesednout si za jízdy.

  • A

    S tématem nesouvisející ilustrační, nevhodné či zavádějící záběry

Cookies

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory cookies. Bližší informace o cookies získáte po kliknutí na tlačítko „Detailní nastavení“. Můžete si nastavit, které cookies budeme moci používat nebo nám udělit souhlas s používáním všech cookies kliknutím na tlačítko „Povolit všechny“. Nastavení cookies můžete kdykoliv změnit v zápatí našich webových stránek. Více o ochraně osobních údajů zde.
Pomáhají ke správnému fungování webových stránek a k přístupu k jejich zabezpečeným částem. Použití těchto cookies není možné odmítnout.

Umožňují analyzovat využívání webových stránek jejich návštěvníky, za účelem jejich vylepšování. Pomáhají nám získat informace o metrikách, počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.