← Zpět

Téma B

Téma je společensko-zpravodajský týdeník. Vychází od roku 2014. Téma vydává společnost Mafra, která vydává deníky Mladá fronta DNES, Lidové noviny a Metro. Většinovým majitelem společnosti byl od roku 1994 do roku 2013 německý Rheinisch-Bergische Druckerei und Verlagsgesellschaft GmbH. V červnu 2013 celou skupinu MAFRA koupil podnikatel Andrej Babiš prostřednictvím svého holdingu Agrofert.

Příklady potenciálního konfliktu zájmu: Příjemcem všech zisků ze společností AB private trust I a AB private trust II je Andrej Babiš, který je zároveň předsedou vlády České republiky. Společnost Agrofert a.s. a její dceřiné společnosti má v Hlídači smluv uvedené vysoké objemy smluv se státem.

Vydává MAFRA, a.s. (IČ: 45313351. Tu vlastní ze 100 % firma Agrofert a.s. (IČ 26185610). Tu vlastní z 90 % svěřenský fond AB private trust I (spravuje Zbyněk Průša) a z 10 % svěřenský fond AB private trust II (spravuje Alexej Bílek). Veškeré akcie Agrofertu vlastnil – a do svěřenských fondů vložil – Andrej Babiš. Nad správci fondu dohlíží rady protektorů. U AB private trust I jde o Moniku Babišovou, Václava Knotka a Alexeje Bílka, u AB private trust II o Moniku Babišovou, Václava Knotka a Zbyňka Průšu.

Kódované články jsou z období od dubna 2019 do ledna 2020. Detailní popis metodiky je dostupný zde.

B
Snadno dostupná informace o redakci Není uveden kontakt na jednotlivé členy redakce
A
Snadno dostupná informace o vydavateli
A
Snadno dostupná informace o vlastníkovi
A
Naplnění tiskového zákona v otázce vydavatele
C
Časopisy využívají širokou škálu žánrů Časopis tvoří převážně rozhovory, názorová publicistika téměř chybí, reportáže jsou zastoupeny také minimálně.
B
Médium nemá být v konfliktu zájmů. Pokud píše o majetku vlastníka či o vlastníkovi, má o tom informovat. Příklad: Médium je ve střetu zájmů, protože majitel podniká v oblastech silně regulovaných státem a má vysoký objem obchodu se státem. Konečný beneficient je politicky angažovanou osbou.
A
Titul se vyhýbá zavádějícím titulkům
A
Zpravodajské a publicistické žánry musí být pro čtenáře jasně odlišitelné.
C
Jasně označené výchozí zdroje Příklad: Počet analyzovaných zpráv, kterým chybělo jasné označení výchozího zdroje, překročil 30 %.

Příklad:

A
Důležitost článku není uměle zvyšována
A
Blízkost článku není vytvářena uměle
A
Články nezobecňují ani nezneužívají stereotypů
C
Zprávy nesmí obsahovat publicistické prvky. Počet zpráv, které směšovaly zprávu s publicistickými prvky, překročil 30 %.

Příklad:

B
Názorová publicistika je propracovaná (např. „sloupek“ by neměl mít jen pár řádků), je z ní jasný nejen názor, ale také argumenty, které k němu autora/ku vedou Médium prakticky nemá názorovou publicistiku. Omezuje se na mikro-komentáře na různých místech

Příklad:

A
S tématem nesouvisející ilustrační, nevhodné či zavádějící fotografie.
C
Reklama nebo PR články jsou jednoznačně odlišeny od redakčního obsahu Zaznamenali jsme případy, kde označení reklamy chybí úplně.

Příklad:

Bez nezávislých médií se nemůžeme správně rozhodovat. Podpořte nás.

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejsnadnější použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.