← Zpět

Metro B

Metro je celosvětově vydávaný bezplatně distribuovaný deník. Vychází ve 20 zemích Evropy. V Česku vychází od roku 1997, a to v pracovních dnech v Praze, Brně, Plzni a v dalších 50 městech. Českým vydavatelem deníku je od roku 2007 společnost MAFRA, která je od roku 2013 členem koncernu Agrofert. (Zdroj: Wikipedia)

Vydává MAFRA, a.s., IČ: 45313351. Tu vlastní ze 100 % firma Agrofert a.s. (IČ 26185610). Tu vlastní z 90 % svěřenský fond AB private trust I (spravuje Zbyněk Průša) a z 10 % svěřenský fond AB private trust II (spravuje Alexej Bílek). Veškeré akcie Agrofertu vlastnil – a do svěřenských fondů vložil – Andrej Babiš. Nad správci fondu dohlíží rady protektorů. U AB private trust I jde o Moniku Babišovou, Václava Knotka a Alexeje Bílka, u AB private trust II o Moniku Babišovou, Václava Knotka a Zbyňka Průšu.

Příklady potenciálního konfliktu zájmu:

  • Příjemcem všech zisků ze společností AB private trust I a AB private trust II je Andrej Babiš, který je zároveň předsedou vlády České republiky.
  • Společnost Agrofert a.s. a její dceřiné společnosti má v Hlídači smluv uvedené vysoké objemy smluv se státem.

Kódované články jsou z období od září 2019 do ledna 2020. Detailní popis metodiky je dostupný zde.

C
Snadno dostupná informace o redakci V tiráži je uveden jen šéfredaktor a zástupce, seznam ostatních členů chybí. Není dostupný kontakt na redakci.
A
Snadno dostupná informace o vydavateli
A
Snadno dostupná informace o vlastníkovi
A
Naplnění tiskového zákona v otázce vydavatele
C
Médium nemá být v konfliktu zájmů. Pokud píše o majetku vlastníka či o vlastníkovi, má o tom informovat. Majitel je ve střetu zájmů, protože podniká v oblastech silně regulovaných státem a má vysoký objem obchodu se státem. Konečný beneficient je politicky angažovanou osbou. Počet článků, které referovaly o podnikání vlastníků společnosti za posledních šest měsíců, aniž by na to čtenář byl upozorněn, překročil 10. Příklad:
B
Titul se vyhýbá zavádějícím titulkům Počet zavádějících titulků se pohyboval mezi 15 % až 30 %. Příklad:
A
Zpravodajské a publicistické žánry musí být pro čtenáře jasně odlišitelné.
A
Jasně označené výchozí zdroje
C
Zprávy jsou ověřeny z více zdrojů Počet zpráv, které nebyly ověřeny z vícero zdrojů, překročil 30 %. Příklad:
A
Důležitost článku není uměle zvyšována
A
Blízkost článku není vytvářena uměle
A
Články nezobecňují ani nezneužívají stereotypů
B
Zprávy nesmí obsahovat publicistické prvky. Počet zpráv, které směšovaly zprávu s publicistickými prvky, se pohyboval mezi 15 % až 30 %. Příklad:
A
S tématem nesouvisející ilustrační, nevhodné či zavádějící fotografie.
B
Noviny využívají širokou škálu zpravodajských a publicistických žánrů Příklad: Noviny obsahují hlavně zpravodajství. Publicistika odpovídá spíše lifestylovému časopisu. Obsahují jen minimum rozhovorů.
B
Reklama je jednoznačně odlišena od redakčního obsahu


Příklad

Bez nezávislých médií se nemůžeme správně rozhodovat. Podpořte nás.

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejsnadnější použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.