Aktuální metodika projektu Rating platná od 15.11. 2021 – Vlna Nezařazené weby podzim 2021

Pro zpracování výzkumu jsme zvolili metodu kvalitativního výzkumu a na základě předem definovaných kritérií (viz kapitola Hodnocená kritéria) ručně kódovali vybraný obsah webů, které jsou v Seznam Newsfeedu přihlášeny jako zpravodajské weby. Jedná se o první skupinu webů. Druhá bude přidána do konce listopadu.

Výzkumný tým

Základní kódovací kniha vznikla ve spolupráci s Mgr. Lenkou Waschkovou Císařovou, Ph.D., z brněnské Masarykovy univerzity. Tým kodérů vedla Klára Jechová. Členy kódovacího týmu byli Adéla Hiblerová, Tomáš Zálešák, Matěj Pastír, Johana Nelibová, Veronika Křivánková, Karolína Sikorová, Lenka Zemanová, Markéta Beštová, Petra Jirmusová a Nina Kodhaj.

Výběr médií

Východiskem pro výběr zpravodajských serverů byl seznam webů, které jsou do newsfeedu Seznamu přihlášeny jako zpravodajské weby a nejsou běžně kódovány ve zpravodajské sekci. Pro první kolo bylo zvoleno 16 webů. 

Výběr kódovaného vzorku – článků

Pro kódování bylo náhodně zvoleno 15 dnů v období mezi červnem až říjnem 2021. Následně byly vybrány články z rubrik „zprávy z domova“ a „zprávy ze zahraniční“ či jim blízké, které byly publikovány nejblíže následujícím hodinám: 7:00, 10:00, 13:00, 16:00 a 19:00.

Pokud server neměl v daném období publikovaný článek, hledali jsme články, které mu časově byly nejblíže. V případě, že server nemá rubriku se zahraničními zprávami, hodnotili jsme pouze domácí zprávy. Z každého serveru bylo hodnoceno 150 článků. Do hodnocení nebyly zařazeny komentáře, rozhovory, které nepatří do formátu zpravodajství. Údaje o transparentnosti redakcí byly sbírány v listopadu 2021.

Hodnocená kritéria

id: EDITORS

Kritérium: Snadno dostupná informace o redakci

Základní popis: Má být snadno dostupná základní informace o redakci (kontakty apod.). Na webu by měla být snadno dostupná základní informace o organizační struktuře samotného zpravodajského webu, tedy kdo jsou členové redakce a jak se dají online kontaktovat např. pomoci přímého emailu,  telefonu či osobního vzkazníku.

Metodologické vysvětlení: Smyslem tohoto kritéria je, aby bylo zřejmé, kdo tvoří autorský obsah webu a jak kontaktovat přímo autora. Za uvedení seznamu členů redakce je 0.5 bodu, za možnost kontaktovat přímo novináře (emailem, formulářem na profilu autora či v seznamu redakce), pak získávají dalších 0.5 bodů. Hodnocení A tak může získat jen ten server, který uvádí jak seznam členů redakce/autorů, tak možnost je přímo kontaktovat.

id: FINANCE

Kritérium: Snadno dostupná informace o organizaci

Základní popis: Má být snadno dostupná informace o organizaci (výroční zpráva apod.) Stejně tak by měly být snadno dostupné údaje o samotné organizaci a zejména informace o účetní uzávěrce a výroční zprávě, minimálně by měly být dosažitelné na serveru Justice.cz.

id: OWNER

Kritérium: Snadno dostupná informace o vlastníkovi

Základní popis: Informace o skutečném vlastníkovi má být snadno dostupná. Čtenář by měl mít možnost snadno dohledat, kdo je skutečným vlastníkem média. Vlastníci skrytí za offshorovou společností či akciemi na doručitele snižují důvěryhodnost publikovaného obsahu, protože v takovém případě nejsou zájmy vlastníka zřejmé. Zaměřujeme se především na co nejmenší úsilí, jaké je nutné pro dosažení informace vynaložit.

id: PUBLISHER

Kritérium: Snadno dostupná informace o provozovateli

Základní popis: Má být snadno dostupná informace o provozovateli webu (IČO apod.). Jméno firmy a její IČO, která web provozuje, by mělo být okamžitě dohledatelné na webu.

Metodologické vysvětlení: Pro zisk hodnocení 1 je nutné mít IČO umístěné buď přímo na hlavní stránce webu, nebo na logickém místě (kupříkladu v sekci Vydavatel, Kontakty apod.), případně v odkazu na příslušný dokument nebo web vlastníka či provozovatele webu. Pro jednoznačnou informaci může ale posloužit také ISSN, bude však hodnoceno sníženým hodnocením B.

id: LINKS

Kritérium: Online zdroje jsou zobrazeny jako hypertextový odkaz

Základní popis: Odkaz na původní zdroj má být proklikem. Při přebírání obsahu by autoři a editoři měli vždy odkázat na původní zdroj, a to včetně aktivního webového odkazu, pokud je to možné. Pokud se jednalo o článek založený na ČTK a doplněný o vlastní redakční práci, nebylo toto kritérium kódováno, z důvodu zaběhlé editorské praxe, v dalších aktualizacích se již bude kódovat..

id: SOURCES

Kritérium: Jasně označené výchozí zdroje

Základní popis: Mají být jasně označené výchozí zdroje při přebírání tématu či obsahu. Pokud téma článku, tématu či obsahu není původní, by mělo být řečeno jednoznačně v úvodu textu.

id: MULTISOURCES

Kritérium: Zprávy jsou ověřeny z více zdrojů

Základní popis: Zprávy mají být ověřeny z více zdrojů. Je třeba, aby byla zpráva ověřena u vícero zdrojů; média si často vystačí jen s původcem zprávy, ale dále si ji neověřují. Pokud se jednalo o článek založený na ČTK a doplněný o vlastní redakční práci, nebylo toto kritérium kódováno.

id: RELEVANCY

Kritérium: Důležitost zprávy není uměle zvyšována

Základní popis: Nemá docházet k umělému vytváření pocitu, že je zpráva domácí či že se týká důležitého tématu. Zpráva nemá uměle vyvolávat dojem, že se čtenáře dotýká (například překládání zahraničních jmen, aby to vypadalo, že se téma odehrává v ČR, absence domicilu, aby nebylo jasné, že je téma zahraniční apod.). Stejně tak nemá být uměle zvyšována důležitost zprávy. Nemá docházet k vytváření umělé závažnosti zprávy, a to ani pomoci zvýznamňování, například odkazováním na jiná, jen okrajově související, důležitější témata.

id: STEREOTYPIZATION

Kritérium: Články nezobecňují ani nezneužívají stereotypů

Základní popis: Nemá docházet k stereotypizaci a zobecňujícím tvrzením. Záměrné zkreslení obsahu do novinářské práce nepatří, ať již je to zobecňující tvrzení, stereotypizace, nevhodné či zavádějící fotografie či komentování ve zprávě.

id: NEWS

Kritérium: Zprávy nesmí obsahovat publicistické prvky

Základní popis: Zprávy nesmí obsahovat publicistické prvky.

id: ADVERTISING

Kritérium: Reklama je jednoznačně odlišena od redakčního obsahu

Základní popis: Reklama má být jednoznačně označena. Reklama na webu musí být jasně odlišena od obsahu webu na první pohled. Neměla by být ve stejné grafické úpravě jako tok článků, tedy využívat stejné fonty, popisky a obrázky či jinak vzbuzovat dojem, že se nejedná o reklamu, ale o redakční obsah.

id: CLICKBAIT

Kritérium: Server se vyhýbá zavádějícím titulkům

Základní popis: Stránky obecně nevytvářejí titulky, které obsahují falešné informace, jsou výrazně senzační, emotivně zabarvené bez přímého vztahu k tématu textu nebo jinak neodrážejí to, co je skutečným obsahem textu.

id: CONFLICT

Kritérium: Server se vyhýbá zavádějícím titulkům

Základní popis: Majitelé (či koneční beneficienti) serveru jsou ve střetu zájmů, když podnikají v oblastech silně regulovaných státem nebo mají vysoký objem obchodů se státem nebo jsou politicky angažovanými osobami. Pokud tomu tak je, přichází server automaticky o 0.5 bodu. Server má také u článků o majitelích serveru (či konečných beneficientech) a jejich byznysu upozorňovat na tento fakt. Pokud překročí počet článků, kde se tak nečiní 10 za 6 měsíců, ztrácí server 0.5 bodu. 

Současné provozování mediální či reklamní agentury a média vyvolává pochybnosti o případné kvalitě zpravodajství, pokud není jasné zda články nereportují o klientech dané agentury. Tento jev je hodnocen strženm půl bodu.

Poznámka: Při hodnocení článků jsme neklasifikovali ty, které tvořila pouze přejatá ČTK. Jejich hodnocením bychom totiž hodnotili nikoli práci daného serveru, ale práci ČTK. Pokud však byl článek doplněn o redakční práci, tak kódován byl; nekódovali jsme u něj kategorii LINKS a MULTISOURCES.

id: ORIGINALS

Kritérium: Médium nemá pouze přebírat zprávy z jiných serverů

Základní popis: Vyjadřuje podíl zpráv v testovaném vzorku, které pouze převyprávěly obsah z jiného serveru či zdroje bez toho, aniž by byl tento zdroj uveden jako autor či spoluautor textu.

Škála pro hodnocení článků

Protože nám jde o popis běžné praxe jednotlivých médií, nikoli o jednotlivé excesy, rozhodli jsme se kódovaný obsah označit jako bezproblémový, částečně problematický a nebo problematický.

U těch kritérií, která jsou kódována přímo z obsahu jednotlivých článků ze serverů, jsme výskyt nenaplnění kritérií do 15 % případů z celkového počtu hodnocených článků  považovali za  bezproblémový (ve výsledku dostal tedy 1 bod).

Výskyt mezi 15 % až 30 % za částečně problematický (ve výsledku tedy dostal bod 0.5).

Pokud byl výskyt chyby ve více než 30 % případů, klasifikovali jsme jej jako problematický (ve výsledku tedy dostal 0 bodů). a kde je částečně problematický?

Výsledná škála pro hodnocení médií

Pro zařazení webů do kategorií A, A-, B+,B, B- a C jsme zvolili následující přepočet. Je celkově spočítaný průměr hodnocení po jednotlivých kategoriích. Z výsledného průměru pak počítáme celkové hodnocení pomoci následujícícho klíče: 

KategoriePrůměrný počet 
Avětší nebo roven 0.85
A-0.8 až 0.85
B+0.7 až 0.8
B0.6 až 0.7
B-0.5 až 0.6
Cmenší než 0.5

Řazení médií uvnitř jednotlivých kategorií (A, A- a podobně) je podle abecedy.

Bez nezávislých médií se nemůžeme správně rozhodovat. Podpořte nás.

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejsnadnější použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.