Pro zpracování výzkumu jsme zvolili metodu kvalitativního výzkumu a ručně kódovali vybraný obsah zpravodajských serverů na základě předem definovaných kritérií (viz kapitola Hodnocená kritéria).

Výzkumný tým

Základní kódovací kniha vznikla ve spolupráci s Mgr. Lenkou Waschkovou Císařovou, Ph.D., z brněnské Masarykovy univerzity. Tým kodérů vedla Klára Jechová. Jeho členy byli studenti magisterského oboru Studia nových médií: Štěpán Šanda, Markéta Škaldová, Lenka Pittnerová, Kristýna Hněvsová, František Pfann a Ondřej Sliš.

Výběr médií

Východiskem pro výběr zpravodajských serverů pro nás byla základní typologie českých zpravodajských webů. Z ní jsme vybrali weby, které 1) mají silně zastoupený zpravodajský obsah (to vedlo k vyřazení publicistických serverů jako Reportér či Hlídací pes) a 2) pro které je typickým východiskem text, nikoli audiovizuální obsah (to vedlo k vyřazení serverů jako ČT24).

Výběr kódovaného vzorku – článků

Pro kódování bylo náhodně zvoleno 10 dnů v období mezi zářím 2019 a lednem 2020. V těchto dnech pak byly z jednotlivých serverů vybrány články z rubrik „zprávy z domova“ a „zprávy ze zahraniční“, které byly publikovány nejblíže následujícím hodinám: 7:00, 10:00, 13:00, 16:00 a 19:00.

Pokud server neměl v daném období publikovaný článek, hledali jsme články, které mu časově byly nejblíže. V případě, že server nemá rubriku se zahraničními zprávami, hodnotili jsme pouze domácí zprávy. Z každého serveru bylo hodnoceno 100 článků. Do hodnocení nebyly zařazeny komentáře, rozhovory a podobně. Údaje o transparentnosti redakcí byly sbírány v dubnu 2020.

Poznámka: Oproti předchozímu výzkumu jsme v závěrečné fázi výzkumu vyřadili všechny weby, jejichž zpravodajství bylo z více než 70 % tvořeno převzetím zpráv ČTK.

Hodnocená kritéria

id: EDITORS

Kritérium: Snadno dostupná informace o redakci

Základní popis: Má být snadno dostupná základní informace o redakci (kontakty apod.). Na webu by měla být snadno dostupná základní informace o organizační struktuře samotného zpravodajského webu, tedy kdo jsou členové redakce a jak se dají kontaktovat.

Metodologické vysvětlení: Smyslem tohoto kritéria je, aby bylo zřejmé, kdo tvoří autorský obsah webu a jak kontaktovat přímo autora. Za uvedení seznamu členů redakce je 0.5 bodu, za možnost kontaktovat přímo novináře (emailem, formulářem na profilu autora či v seznamu redakce) pak získávají dalších 0.5 bodů. Hodnocení A tak může získat jen ten server, který uvádí jak seznam členů redakce/autorů, tak možnost je přímo kontaktovat.

id: FINANCE

Kritérium: Snadno dostupná informace o organizaci

Základní popis: Má být snadno dostupná informace o organizaci (výroční zpráva apod.) Stejně tak by měly být snadno dostupné údaje o samotné organizaci a zejména informace o účetní uzávěrce a výroční zpráva, minimálně by měly být dosažitelné na serveru Justice.cz.

id: OWNER

Kritérium: Snadno dostupná informace o vlastníkovi

Základní popis: Informace o skutečném vlastníkovi má být snadno dostupná. Čtenář by měl mít možnost snadno dohledat, kdo je skutečným vlastníkem média. Vlastníci skrytí za offshorovou společností či akciemi na doručitele snižují důvěryhodnost publikovaného obsahu, protože v takovém případě nejsou zájmy vlastníka zřejmé. Zaměřujeme se především na úsilí, jaké je nutné pro dosažení informace vynaložit.

id: PUBLISHER

Kritérium: Snadno dostupná informace o provozovateli

Základní popis: Má být snadno dostupná informace o provozovateli webu (IČO apod.). Jméno firmy a její IČO, která web provozuje, by mělo být okamžitě dohledatelné na webu.

Metodologické vysvětlení: Pro zisk hodnocení 1 je nutné mít IČO umístěné buď přímo na hlavní stránce webu, nebo na logickém místě (kupříkladu v sekci Vydavatel, Kontakty apod.), případně v odkazu na příslušný dokument nebo web vlastníka či provozovatele webu. Pro jednoznačnou informaci může ale posloužit také ISSN, bude však hodnoceno B.

id: LINKS

Kritérium: Online zdroje jsou zobrazeny jako hypertextový odkaz

Základní popis: Odkaz na původní zdroj má být proklikem. Při přebírání obsahu by autoři a editoři měli vždy odkázat na původní zdroj, a to včetně aktivního webového odkazu, pokud je to možné.

id: SOURCES

Kritérium: Jasně označené výchozí zdroje

Základní popis: Mají být jasně označené výchozí zdroje při přebírání tématu či obsahu. Pokud téma článku, tématu či obsahu není původní, by mělo být řečeno jednoznačně v úvodu textu.

id: MULTISOURCES

Kritérium: Zprávy jsou ověřeny z více zdrojů

Základní popis: Zprávy mají být ověřeny z více zdrojů. Neoznačené přebírání tématu či obsahu od agentury či konkurence je nepřípustné. Je třeba, aby byla zpráva ověřena u vícero zdrojů; média si často vystačí jen s původcem zprávy, ale dále si ji neověřují.

id: RELEVANCY

Kritérium: Důležitost zprávy není uměle zvyšována

Základní popis: Důležitost zprávy nemá být uměle zvyšována. Nemá docházet k vytváření umělé závažnosti zprávy, a to ani pomoci zvýznamňování, například odkazováním na jiná, jen okrajově související, důležitější témata.

id: CLOSENESS

Kritérium: Blízkost zpráv není vytvářena uměle

Základní popis: Nemá docházet k umělému vytváření blízkosti zprávy. Zpráva nemá uměle vyvolávat dojem, že se čtenáře dotýká (například překládání zahraničních jmen, aby to vypadalo, že se téma odehrává v ČR, absence domicilu, aby nebylo jasné, že je téma zahraniční apod.).

id: STEREOTYPIZATION

Kritérium: Články nezobecňují ani nezneužívají stereotypů

Základní popis: Nemá docházet k stereotypizaci a zobecňujícím tvrzením. Záměrné zkreslení obsahu do novinářské práce nepatří, ať již je to zobecňující tvrzení, stereotypizace, nevhodné či zavádějící fotografie či komentování ve zprávě.

id: EDITORIALS

Kritérium: Zprávy a komentáře jsou jasně oddělené

Základní popis: Zprávy a komentáře mají být jasně oddělené.

id: ADVERTISING

Kritérium: Reklama je jednoznačně odlišena od redakčního obsahu

Základní popis: Reklama má být jednoznačně označena. Reklama na webu musí být jasně odlišena od obsahu webu.

id: CLICKBAIT

Kritérium: Server se vyhýbá zavádějícím titulkům

Základní popis: Stránky obecně nevytvářejí titulky, které obsahují falešné informace, jsou výrazně senzační, emotivně zabarvené bez přímo vztahu k tématu textu nebo jinak neodrážejí to, co je skutečným obsahem textu.

Poznámka: Vzhledem k tomu, že část serverů tvoří svůj obsah podstatným způsobem přetiskováním článků, nebyla při hodnocení zpráv převzatých z ČTK hodnocena následující kritéria: LINKS, SOURCES, MULTISOURCES, RELEVANCY, CLOSENESS, STEREOTYPIZATION, EDITORIALS. Jejich hodnocením bychom totiž hodnotili nikoli práci daného serveru, ale práci ČTK.

Škála pro hodnocení článků

Protože nám jde o popis běžné praxe jednotlivých médií, nikoli o jednotlivé excesy, rozhodli jsme se kódovaný obsah označit jako bezproblémový, částečně problematický a problematický.

U těch kritérií, která jsou kódována přímo z obsahu jednotlivých článků ze serverů, jsme výskyt nenaplnění kritérií do 15 % případů brali jako bezproblémový (ve výsledku dostal tedy 1 bod).

Výskyt mezi 15 % až 30 % za částečně problematický (ve výsledku tedy dostal bod 0.5).

Pokud byl výskyt chyby ve více než 30 % případů, klasifikovali jsme jej jako problematický (ve výsledku tedy dostal 0 bodů).

Výsledná škála pro hodnocení médií

Pro zařazení webů do kategorií A, A-, B+,B, B- a C jsme zvolili následující přepočet z průměrného počtu získaných bodů:

KategoriePrůměrný počet bodů
Avětší nebo roven 0.85
A-0.8 až 0.85
B+0.7 až 0.8
B0.6 až 0.7
B-0.5 až 0.6
Cmenší než 0.5

Řazení médií uvnitř jednotlivých kategorií (A, A- a podobně) je podle abecedy.

Josef Šlerka, 14. 8. 2020

Bez nezávislých médií se nemůžeme správně rozhodovat. Podpořte nás.

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejsnadnější použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.